keskiviikko 4. joulukuuta 2013

Kilpirauhaspohdintoa

Edellä kirjoitin, että olen melko varma oman oireiluni olevan psyykkistä. En kuitenkaan ole - ainakaan vielä - luopunut myöskään siitä ajatuksesta, että jotain vikaa olisi myös kilpirauhasessa.

Näyttää siltä, että tyroksiinista on minulle jotain apua ainakin subjektiivisesti. Tietyllä tapaa myös ajattelen, että viime kädessä subjektiivinen hyvinvointi on se mitä haetaan. 

Kun aloitin tyroksiinin syönnin oloni parani. Oikeasti. Tuohon päivään saakka oli vain lähes pelkkää alamäkeä, jota mielialalääkkeet olivat loiventaneet tai tuoneet siihen hetkistä helpotusta. Tapahtui konkreettisia asioita. Sain lisää energiaa, enkä enää palellut iltapäivisin, eikä sykkeeni laskenut alle viidenkymmenen vaan se alkoi hiljalleen piristyä samoin kuin vointini yleensä. Yksi piste vajaatoiminnan puolesta siis.

Tässä kohtaahan tein sen virheen, että heitin ensimmäisen kerran SSRI -lääkkeet pois ja tällä päätöksellähän ammuin itseäni jalkaan. 

Kun yritin nostaa päivittäisen annoksen 100 mikrogrammaan tyroksiinia tuli selvästi liikaa. Tämän kertoivat sekä arvot että vointi. Tämä tietysti on hieman arveluttavaa, koska ilmeisesti yleensä vajaatoiminnassa kokoiseni kaveri tarvitsee tyroksiinia vähintään sen 100 mikrogrammaa; todennäköisesti enenmmän. Tästä tullee yksi piste vajaa toimintaa vastaan. Tilanne siis 1-1.

Annos asettui lopulta siihen 50:n ja 75:n mikrogramman välille. Tällöin olo oli siis kohtalainen toisin sanoen pärjäilin. Niinpä heitin sen SSRI -lääkityksen mäkeen toistamiseen. Tällä ei ollut välitöntä vaikutusta, mutta ehkä se oli virhe kuitenkin.

Tuolla ym. tyroksiiniannoksella arvoni olivat kesän alussa T4V 16 ja TSH 2,5. Ajattelin, että voisi tyroksiinia olla enemmänkin, mutta tässä vaiheessa minua vaivasi jo yöllinen ja iltainen "jumputus". Eli nukkumaan mennessä sydän löi voimakkaasti ja tilanteeseen sopimattoman nopeasti eli yli 80. Tästä tilanteesta ei oikein voi antaa pisteitä puolesta, eikä vastaan. Tilanne oli ristiriitainen. Niinpä pidin annoksen ennallaan.

Kun tuo sydämen häiritsevä käytös vain lisääntyi, niin syyskuussa uudet arvot: T4V 17, TSH 1,9 ja T3V 5,2. Ei ratkaisua pulmaan. Paitsi se, että oli melko selkeää, että tyroksiini ei ollut syypää sydämen temppuilulle. 

Endokrinologin luvalla sitten marraskuussa annosta ylöspäin 75 mikrogrammaan. Edelleen odottelen, mitä tuleman pitää, mutta näyttäisi siltä, että jälleen iltapäivien palelu on vähentynyt. Toisaalta sitten on ämpärikaupalla näitä muita oireita. Tästä ehkä varovainen piste vajaa toiminnan puolesta.

Lopputulos siis on se, että pidän vajaatoimintaa varovaisen pisteen verran mahdollisena, eikä minulla ole aikeita kokeilla tyroksiinin lopettamista vaikka tällaista toinen sisätautilääkäri minulle vasta hiukan rivien välistä ehdottelikin.

8 kommenttia:

  1. Saako kysyä mikset yhtään epäile sitä dysautonomiaa? Oireesi kuulostaa vain niin siltä, itselleni sain ihan diagnsotisoiduksi minun autonomisen hermostin säätelyhäiriö tänä vuonna (vaikka alkoi jo 2011 lopussa), ja tarkempi diagnoosi on POTS (postortostaattinen takykardia oireyhtymä). Olen hyvin rasitusherkkä ja sairauslomalla sen takia. Lääkitys on takykardiaan Procoralan ja muihin oireisiin Triptyl, näillä olen saanut hieman elämäni takaisin. Olen kommentoinut ennenkin.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Postural_orthostatic_tachycardia_syndrome

    VastaaPoista
  2. Siis hyvin pieni annos Triptyl, 10mg (näin pieni annos ei siis hoida mitään masennusta). Koska tässä häiriössä ollaan myös erittäin lääkeherkkiä useimmiten.

    VastaaPoista
  3. Jep jep, tähän ajatukseen olen nyt itsekin alkanut palata, kun olo otti askelia alamäkeen. Tosin nykyinen työterveyslääkäri ei asiasta perusta.. Pitäisi keksiä jostain lääkäri, jonka kanssa tätä vaihtoehtoa voisi pohtia.

    VastaaPoista
  4. Tavalliset yleislääkärit eivät tunne tätä valitettavasti, vain kokeneet neurologit. Mun terveyskeskuslääkäri sanoi mulle, kun olin tosi huonokuntoinen, lopeta miettimästä ja palaa töihin. Nykyinen neurologi on laittanut kunnon sairauslomat että kroppa ehtii rauhassa toipua ja sit kun palaan töihin niin se suositteli 50% ainakin vuoden. Jos olisin sinä, pyytäisin ainakin kokeiluun 10mg Triptyl, niin näet onko siitä vaikutusta. Mulle se on ollut hyvä. Ortonin kuntoutuskeskuksessa Helsingissä, niin siellä on ainakin jotain tietoa tästä häiriöstä, ne jonkinverrran tutkii ja kuntouttaa POTS-potilaita. En ole itse käynyt siellä kun asun Pohjanmaalla mutta yksi tuttava on sieltä saanut diagnoosin, sairauslomaa ja lääkitys. Se että sulla oli, muistaakseni liian alhainen syke jossain vaiheessa ja sit että se helposti vetää kierroksia, niin viittaa tähän häiriöön. Muistuttaa toki paniikkihäiriötä, mutta ei se näin pahasti saa kropan epätasapainon. Mutta aistiyliherkkyys on tavallista ja tulee helposti oireita missä on paljon "vilinää", siksi voi myös sekoittaa siihen että paniikkikohtaus tuli päälle. Mulla viimein rasitus-ekg ja holteroinnitxmonta sekä kokenut neurologian professori lopulta teki mulle diagnoosin. Mutta ei edes kaikki neurologit tiedä tästä... Mutta tosiaan, mulla oli aivan hirveä vuosi 2012, josta olen saanut paljon takaisin näillä lääkkeillä, eli toivoa on sinullakin jos olisi tätä :)!

    VastaaPoista
  5. Siis paniikkihäiriö ei saa näin pahasti kroppa epätasapainoon, vaikka onkin hyvin paljon "somaattisia" oireita siinäkin. Terv. psykiatrinen sairaanhoitaja olen itse :)

    VastaaPoista
  6. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia sähköpostitse vaikka... Tää kuulostaa niin mun elämältä. Oireet kiusanneet jo aikalailla 10 vuotta :( T.32v nainen "sairastaa"

    VastaaPoista
  7. Minut tavoittaa sähköpostista rodin76@live.com..

    VastaaPoista
  8. hei!

    Mulla samoja oireita kuin sulla... Oon kyllä ihan totaalisesti masentunut. Ainoastaan diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta, asentohuimaus, mutta mun huimaus ei kyllä täydellisesti vastaa asentohuimaustakaan. Jotain ihan pimeetä.. Olo saattaa joskus olla viikkojakin hyvä, mutta suurimmaksi osaksi tuntuu olevan tämä elämä sairauden ympärillä pyörimistä... Kun tämä olo vaan yksinkertasesti vie sen elämän ilon ja ei sitä uskalla enää iloita paljoa mistään.

    Mulla heittelee kilppariarvot, mutta oireita ollut jo 1,5vuotta. Tuntuu että ne tuli kun koin kohdunulkoisen raskauden ja jouduin sairaalassa hyppäämään useita kertoja kunnes minut leikattiin veren hukan takia. Tuo rankka kokemus jotenkin laukaisi kaiken...

    Kaikista ärsyttävintä on, kun ei pysty töitä tekemään. Huimaus käy loppu peleissä niin kamalaksi, ettei vaan pysty... Nyt opiskelen ja saa nähdä miten tässä käy. Pystyykö sitä nykysessäkään ammatissa sitten tekemään mitään.

    Meillä on home epäilys talossa, luulen että se on osa syynä näihin outoihin oireisiin...

    VastaaPoista